čtvrtek 13. září 2018

Díl 7 - Arequipa

Během dalšího postupu míříme do Arequipy. Pro cestu volíme doporučenou společnost Cruz del Sur. Ještě v hotelu kupujeme lístky a druhý den míříme na autobusové nádraží.

Odbavení bych přirovnal k letadlu. Řidič si na kameru dychá, aby dokázal, že je čistý. Při předavání jízdenek a kontrole si nás opět natáčejí a když sedíme v autobuse, natáčejí si nás znovu. Opravdu divné.

Nicméně po chvíli vyrážíme. Čeká nás zhruba 6 hodinová cesta, která vede nádhernou Peruánskou přírodou. Příjemně to utíká, ale z toho věčného cestování nám i tak dává celkem zabrat.

V půlce cesty z ničeho nic zastavujeme. Stevard nás vyžene z autobusu a nikdo moc netuší co se to děje. Musíme projit jskousi prohlídkou, projíždí nás nějákým skenerem, a naše zavazadla projiždí rentgenem jak na letišti. Poté nastupujeme zpět a pokračujeme dále. Jsme zmatení.

O pár dní později se dovídáme o co tu šlo, kontrolovali, zdali nepašujeme mezi kraji ovoce, které by mohlo přenášet škůdce. Slušné řešení.

Nutno podoknout, že zhruba po 10 denním pobytu na Altiplanu v nadmořských výškách kolem 4000 m.n.m klesáme směrem k pacifiku někam k 2500 m.n.m. a tak si říkáme, nebude to trochu nuda zase normálně dýchat a nekoukat na hory a podobně?

Opak je pravdou! Příždíme do Arequipy, relativně obřího města. Totálně nám vyrazí dech pohled na okolní sopky Chachani( 6025 m.n.m), El Misti (5822 m.n.m) a Pichu pichu (5664 m.n.m). Koukáme do mapy a některé vrcholky se pohybují kolem 6000 m.n.m. takže se vypínají zhruba 3500 nad městem. Úžasné. Škoda jen že už je to výška na hranici bezpečnosti. A nebo bychom potřebovali opravdu delší aklimatizaci. Rozhodneme se tyto sopky zbytečně nepokoušet. Ale láká to.

V Ariquipe se máme sejít s Yardou, který nám ochotně pomáhá s celou naší cestou, ať už jde o informace, nebo zařizování některých věcí.

Máme jeho adresu a tak bereme taxíka a mažeme za ním. Po chvilce zvonění nám otvírá. Protože hostel rekonstruje, ubytovává nás u něj doma.

Vyráží s námi na krátkou procházku po městě a ukazuje nám, kde co je.

Večer vyrážíme do centra. Ač nejsme žádní fanoušci měst, místní náměstí nás dostalo, nádherné.

Poté usedáme k čaji a plánujeme co dál.

Druhý den si lehce přispíme a protože je pozdě, vyrážíme do malé vesničky na úpatí sopky El Misti s názvem Chiguata.

Tazo vesnička má malebné náměstí a panuje tu absolutní klid. Kolem kostela vyrážime směrem k sopce bez jakéhokoliv plánu. Přeskakujeme po terasovitých políčkách. Občas je tam něco co vypada jako jetel, občas je zorané a občas se tam jen pasou ovce či krávy. Nakonec dobloudíme až na vršek polí a velmi nás zaujme důmyslný systém kanalů pro zavlažování polí. Je to změť malých struh ruzně přehrazených stavidly a tak se dá přesně nastavit které pole bude zavlažované.

Pak nám to dojde: pěstují jetel (nebo co to vlastně je) vždy na konkrétním poli, dle nastavení zavlažovacího systému. Až vyroste, pustí tam pást zvířata a zatím nastaví zavlažování na jinou terasu. Až krávy spasou původní pole, posunou se dál a tak to bude pořád dokola.

Začínáme být touláním unaveni. Rozhodneme se občerstvit v místní restauraci. Design je celkem šílený - plastové stoly a plastové židle s  plastovými ubrusy rozmístěné v betonové hale. Obsluha ochotná, ale domluva s námi těžká, obvzláště když restaurace nemá jídelní lístek. Něják se pomocí obrázku a slovníku domluvíme, že nám dají jediné jídlo, které mají. Opět nás překvapí cena, na to že je tu dráž než v Bolivii, si stále nemůžeme zvyknout. Možná je tu dráž než u nás.

Jdem na autobus zpět. I když je vesnička malá, raději se ptáme odkud nám to vlastně jede. A čekáme. Zaujme nás pohybující se zvuk autoalarmu... To se blíží náš autobus. Protože tu nejsou jízdní řády, projiždí bus vesnicí, houká na všechny strany a lidi vybíhají a naskakují. Zajímavý nápad.

Po návratu do Ariquipy se vydáváme koupit mistní SIM. Problém. Většina operátorů prý neumožňuje zřídit simku na pas, pouze peruánská občanka. Ale nakonec se i to podaří.

Večer nás zve Yarda se svou ženou na večeři , máme Arroz del něco. Prostě rýže s hovězím, olivami, vajíčkem a šťávou. Parádní večeře, díky za pozvání.